Khamis, 25 Februari 2010

Buah Mertajam....

Buah ni lebih kurang sebesar tahi kambing je. bulat-bulat bujur sikit. Buahnya kalau dah matang berwarna hitam. yang warna oren tu kurang matang. Yang warna merah tu hampir nak matang. Buah ni rasa kelat-kelat manis.

Kalau korang tahu dia punye khasiat,kelebihan kongsi dekat sini k..

6 ulasan:

  1. ni buah mertajam?? cam bukit mertajam jek.. hehe tapi tak penah pun nampak buah ni

    BalasPadam
  2. Salam,nama saintifiknya Eriglossum rubiginosum, buahnya boleh dimakan...manis&kelat rasanya.ia digunakan untuk melicinkan kulit muka,jerawat,jeragat dll &dicampur dgn bedak sejuk

    BalasPadam
  3. ni buah peberet haku masa haku kecik2 dulu.. tp setelah haku dah pindah ni..langsung haku dah x jumpa dah buah ni tau...

    BalasPadam
  4. dulu umah aku ada pokok ni,,selalu aku lepak atas pokok ni la

    BalasPadam
  5. pokok ni tempat wa lepak dulu...masa ponteng sekolah..

    BalasPadam
  6. Dikampung saya pokok ni senang jumpa ditepi sungai.Dulu masa kecik kecik dulu selalu juga ambik daun muda dan digosok atas batu sungai kemudian dibuat masker pencuci muka dan badan semasa mandi sungai

    BalasPadam

Kongsikan kegunaan ataupun khasiat lain yang anda ketahui.