Selasa, 2 Mac 2010

KHASIAT HALIA

KHASIAT HALIA - Hi semua pegunjung Khasiat & Manfaat Petua Warisan, Pada Artikel yang anda baca kali iniKHASIAT HALIA, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya.Mudah-mudahan isi postingan yang kami tulis ini dapat anda fahami.Baiklah,selamat membaca.

Tajuk : KHASIAT HALIA
Link : KHASIAT HALIA

Baca juga


KHASIAT HALIA





ha hari ini tok nak cerita la serba sikit tentang khasiat halia ni..nak tau lebih lanjut hangpa boleh baca dekat bawah ni no...

Nama Botani
Zingiber Officinale Ross
Nama lain
Ginger (Inggeris), Jahe, Aliah, Jae, Lia (Indonesia)Kinkh, Khing-daen (Thailand)
Famili
Zingiberaceae
Pengenalan
Halia merupakan salah satu jenis rempah ratus yang bukan sahaja banyak digunakan dalam masakan timur dan barat malah antara rempah yang terpenting diperniagakan di dunia. Tanaman ini berasal dari Asia Tenggara dan sekarang ditanam secara meluas di seluruh dunia. Antara negara yang banyak mengeluarkan halia ialah India, China, Nigeria, Australia dan Thailand. Penanaman halia di Malaysia boleh dikatakan masih diusahakan secara kecil-kecilan sebagai tanaman tunggal atau selingan bersama tanaman saka seperti nanas, getah dan kelapa sawit.
Khasiat dan Kegunaan
Halia digunakan sebagai rempah perasa dan ubatan. Tanaman ini tergolong dalam kategori ubat- ubatan tradisional Melayu yang dikatakan dapat membantu menghadamkan makanan, menguatkan tenaga batin, menambahkan air mani dan membuang angin yang terdapat di dalam usus kecil dan usus besar. Ubat-ubatan dari halia juga dikatakan boleh mengawal beberapa penyakit seperti deman, batuk, migrin, sakit gigi, sakit tulang, sengugut dan sesak dada. Halia juga bersifat karminatif, stimulant dan pembunuh kuman jika diambil sebagai ubat. Halia boleh diproses untuk pengeluaran minyak dan hasil ekstrak. Bahan aktif dalam ekstrak halia ialah gingerols dan oleoresin. Minyak halia boleh dijadikan bahan perisa minuman buah-buahan, konfeksionari, kosmetik dan ubatan. Biasanya dalam perubatan halia diambil dalam bentuk minuman halia, halia kering, air rebusan halia atau pati halia manakala dalam masakan pula dalam bentuk halia segar, halia kering dan halia bergula. Halia juga boleh diproses sebagai serbuk halia, halia jeruk dan bahan perasa untuk pelbagai makanan seperti sos dan bakeri
Sumber:Mardi

jeruk nipis,jus,jus delima,kayu manis,kelapa dara,kopi,kulit manggis,kunyit,kurma,lemon,madu,mahkota dewa,manjakani,merah,minyak kelapa dara,minyak zaitun,pepaya,pisang,propolis,rumpai laut,sarang semut,semut jepang,serai,sirih merah,sirsak,susu,susu kambing,teh,teh hijau,telur,tomat,tomato,vitamin c,jahe,air kelapa,air mani,batu akik,batu bacan,batu kecubung,bawang putih,belalai gaja,betik,binahong,buah delima,cuka epal,daun binahong,daun sirih,daun sirsak,delima,durian belanda,habbatussauda,halia

21 ulasan:

  1. pelbagai produk halia di www.spaeriesya.com

    BalasPadam
  2. Selama ini saya memang tidak suka makan halia,namun demi khasiat yang tidak ternilai ,saya memaksa diri untuk mengamalkan makan halia dalam bentuk minuman.Saya minum 1 or 2 kali sehari.Tapi saya jadi khuatir kerana setelah mengamalkan tabiat itu,saya jadi tidak henti2 period,termasuk hari ini 22 hari period saya.Padahal saya telah habis period 3 hari sebelum itu.Saya jadi takut dan binggung akan kesan dari pengamalan ini.

    BalasPadam
  3. saya setuju halia memang banyak khasiatnya tetapi sebelum mengamalkan lebih baik jika buat research atau minta nasihat doktor..kerana dikhuatiri akan memudaratkan kesihatan ^^,

    BalasPadam
  4. bagaimana kalau halia itu diperoses yg telah di jual di market adakah di kualiti ia terjejas

    BalasPadam
  5. Saya lina,
    Saya dah 13 tahun amal minum jus halia. Tu pun seminggu sekali je, paling banyak pun 3 kali seminggu. Kalau 3 kali seminggu tu mesti lah sebab banyak makan-makanan yg berangin atau waktu datang haid. Kadang-kadang 2, 3 minggu sekali pun pernah gak.

    Sekali minum dalam 8 oz. Saya guna halia yg tua dan blander dgn air tapisan, kemudian campur dgn sedikit susu pekat. Kami minum sekeluarga.

    Alhamdulillah. hasil yg paling ketara selain buang angin adalah paras kolestrol. Walaupun kami dalam golongan 40an serta kami juga golongan obes tetapi kolestrol kami rendah.

    Cuma kalau siapa-siapa nak amalkan minum halia ni jangan lah sampai banyak-banyak terus pd permulaannya dan kita kena minum banyak air. Badan akan rasa ringan. Kalau nak tanya apa-apa hantar emai kpd saya awiyah2u@yahoo.com

    BalasPadam
  6. sy juga mengamalkan minum air halia pada setiap pagi, iaitu nona halia....ia dapat meringankan badan selain itu juga membantu meghilangkan angin didalam badan dan membantu memanaskan badan.

    BalasPadam
  7. saya mengalami masalah angin dlm badan yang agak teruk. saya selalu letih dan mengantuk. bagaimanakah cara utk minum jus halia? adakah is boleh diminum setiap hari?

    BalasPadam
  8. halia dapat kuruskan badan tak...?

    BalasPadam
  9. saya maria..saya juga mengamal meminum air perahan halia setiap hari tapi period saya masih juga tak keluar,,ada juga saya buat ujian kehamilan tapi negatif,,hmm,,kenapa ye??

    BalasPadam
  10. salam sy sarifah ...sy juga mngamalkan meminum air halia yg dcampur dngan teh alhamdulilla berat bdn sy mnurun n sy juga memarutnya n mletakkan pd bdn sy ....sy brsyukur kerana dngn ini pmbakaran lemak dpt d lakukan

    BalasPadam
  11. Bagi mereka yang ada masalah period yang tidak menentu cuba amalkan meminum jeli gamat

    BalasPadam
  12. Klu ada masalah period boleh cuba pesona dr persada novababylon.lawati persada.norzaimi blog sport.

    BalasPadam
  13. halia dapat membantu untuk membakar lemak..boleh cuba mana2 losyen berasaskan halia..

    BalasPadam
  14. saya dah lama mngalami masalah mgrain...boleh dikatakn tiap2 hari saya perlu ambik ubat mgrain untuk hilangkan rsa sakit itu..pelbgai cara saya lakukn untuk hilangkn sakit kpla ..trmasuk perubatan secara gurah..alhamdulilh saya try minum air halia tiap2 hari.....kptusan sangt mmbnggakan....bdan rsa ringn angin dalm bdan pun kurang bnyk...sakit dalm kepala pun berasur pulih..klu nk buat halia jngn bnyk letak susu tin...klu bleh wat tak pyah letak susu itu lebih bgus...campur sedikit lada hitam....itu untuk cegh sakit btu karang..cubalah...alhmdulilh

    BalasPadam
  15. Greetіngs! Ι κnοw this is kіnda οff toρіc
    but I was wondering whiсh blog platfoгm are yοu uѕing
    for thіs site? Ӏ'm getting tired of Wordpress because I've
    haԁ іѕsues ωіth haсκers anԁ I'm looking at alternatives for another platform. I would be great if you could point me in the direction of a good platform.

    My web-site ... raspberry ketone diet ()

    BalasPadam
  16. saya mengalami masalah kegemukkan pada usia remaja....mampu ta halia ni memberi perubahan kepada diri saya....oleh itu saya memerlukan nasihat atau petunjuk-petunjuk dari kakak-kakak sekalian akan cara penggunaan halia.

    BalasPadam
  17. saya mengalami masalah kegemukkan...apakah halia ini mampu melakukan perubahan ?? jdi sy memerlukn prtolongan kakak2 untuk mengetahui cara2 penggunaan halia ni....

    BalasPadam
  18. Sesiapa yang berminat dengan gabungan 5 Ramuan Asli yang terdiri daripada Halia, Lemon, Bawang Putih, dan Cuka Epal boleh la lawat page : Pati Lemon Madu Plus ya. Tq. :)

    BalasPadam
  19. terimakasih informasi dan artikelnya gan yang sangat membantu...

    info manfaat suplemen Obat Gemuk Herbal

    BalasPadam

Kongsikan kegunaan ataupun khasiat lain yang anda ketahui.