Isnin, 15 Mac 2010

Khasiat Buah Jering


Pelbagai jenis ulam segar menjadi pilihan sama ada dari jenis buah, biji dan daun tumbuhan atau herba.
Ulam-ulam tradisional itu termasuklah petai, kerdas, daun pegaga, ulam raja, pucuk gajus, kacang botor, pucuk betik dan daun tenggek burung.
Dalam pada itu, satu lagi ulam yang begitu popular dan menjadi kegemaran ramai sebagai pembangkit selera makan ialah biji JERING.Buah atau biji benih jering yang masih muda selalunya dimakan mentah atau dikunyah begitu saja.
Ramai juga yang mencecahnya dengan sambal selain ditumbuk atau dihiris untuk dicampurkan dalam masakan terutama gulai lemak cili api.
Walaupun jering mengeluarkan bau yang sangat kuat dan kurang disenangi oleh sesetengah orang, namun bagi peminat ulam tersebut, ia mempunyai kelebihan dan tarikan untuk memakannya.
Malah ada yang memeram biji jering di dalam tanah atau timbunan habuk kayu untuk beberapa hari semata-mata inginkan bau yang lebih menusuk.
Pokok jering atau nama saintifiknya Pithecellobium jiringa (Jack) Prain dari keluarga Leguminosae, besar dan rendang manakala daunnya berpasangan tanpa berbulu.
Bunganya pula berwarna putih dan berjambak manakala buahnya dalam bentuk lenggai panjang tetapi tidak lurus dengan ukuran lazim antara 20 dan 26 sentimeter (sm).Kulit jering tebal dan berwarna coklat tua sementara bijinya bersaiz besar lebih kurang 3 hingga 5sm tetapi leper.
Pokok jering biasanya tumbuh di kawasan hutan atau ditanam oleh penduduk kampung.Di sebalik keistimewaan buah jering sebagai ulam, ia juga sebenarnya mempunyai khasiat yang tersendiri untuk perubatan dan kesihatan.
Kurator Muzium Negara, Zainal Abidin Jamaluddin memberitahu, jering mempunyai kandungan protein yang agak tinggi iaitu sehingga 10.5 peratus.
Menurut beliau, kandungan pemakanan lain ialah 84.1 peratus karbohidrat, 52 peratus air, 1 peratus abu, 0.8 peratus lemak dan 3.6 peratus gentian.“Buah jering mempunyai nilai perubatan dan khasiat kepada manusia iaitu dapat mengurangkan tekanan darah tinggi,” kata Zainal Abidin.
# para pengunjung yang ada petua-petua lama sila kirimkan untuk kita berkosngi bersama!

16 ulasan:

  1. BAnyak khasiatnya..tapi busok.,..hu
    Nama lain bagi dia..
    Jongkol..

    BalasPadam
  2. jongkol tu bahasa aper plak..

    BalasPadam
  3. xsanggop pakcik ngn bau buah ni...
    nak makan lagi la, harapan~~

    BalasPadam
  4. kalau nak makan pikir 2/3x bau banyak kuat ma.kato indon istilah namanya jongkol.

    BalasPadam
  5. bukan jongkol laa ..chengkol

    BalasPadam
  6. bukan la name dia jongkong~ hahahahaha~ chengkol or jengkol?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jengkol.........(ambil cangkul tanam jengkol)

      Padam
    2. sedap aje

      Padam
  7. SELAIN MENJADI UBAT TEKANAN DARAH TINGGI, JERING JUGA BOLEH MENGUBATI SAKIT KENCING MANIS.

    BalasPadam
    Balasan
    1. baru beli tadi, jengkol ni, utk darah tinggi x payah makan ubat doktor leh ke?

      Padam
  8. betul tu ..dulu kencing manis mak aku tinggi sgt but then dia amalkn mkn jengkol tu sbg sayuran utama..bile cek kt doc, doc ckp paras gule dlm drh mak den dh turun ke thp yg tidak membahayakan..syukur...

    BalasPadam
  9. kalo mkn...kencing tu..curah ayor byk2..hanceng tuh

    BalasPadam
  10. kalau tak nak kencing berbau jering,mkn jering bersama terung sebagai tambahan..

    BalasPadam
  11. Kalau tak nak kencing bau jering, makan jering bersama terung

    BalasPadam
  12. emmm...kalau makan jering tu bukan setakat kencing jek busuk...mulut pun bau busuk gak.

    BalasPadam
  13. Salam sejahtera.
    Sekira nya tidak suka memakan jering secara mentah,jering yang di rebus terlebih dahulu sehingga empok,kemudian di lomori dengan kelapa parot(kulit ari di buang terlebih dahulu untuk mendapatkan kelapa parot yang putih,kemudian di campor sedikit garam)Ini lah yang di namakan JERING REBUS yang rasa nya terlalu sedap dan lemak.Mudahan mudahan bermanafaat.

    BalasPadam

komen jangan tak komen k!!!