Isnin, 3 Januari 2011

Khasiat Bawang Putih (Allium sativum)



Bawang putih digunakan sebagai bumbu yang digunakan hampir di setiap makanan dan masakan Malaysia. Sebelum dipakai sebagai ramuan, bawang putih dihancurkan dengan ditekan dengan sisi pisau (dikeprek) sebelum dihiris halus dan ditumis dengan sedikit minyak goreng. Bawang putih boleh juga ditumbuk dengan pelbagai jenis bahan ramuan yang lain.
Bawang putih mempunyai khasiat sebagai antibiotik alami di dalam tubuh manusia. Bawang ini telah dikenal pasti dapat memecahkan kolesterol yang menyekat perjalanan darah pada salur darah dan kolesterol ini dikenal pasti sebagai punca kepada penyakit darah tinggi.Ia juga membantu menyegarkan pernafasan sekalipun tempat yang banyak karbon monoksida (asap kenderaan).

Sayuran ini juga dapat menghindarkan seseorang daripada diserang kanser kerana kandungan mineralnya membantutkan ketumbuhan tumor dalam tubuh badan.Selain itu bagi mereka yang mempunyai masalah jerawat, kuman tersebut dapat dibunuh dengan menumbuk bawang putih serta menepekkannya di bahagian yang berjerawat.



Garlic telah digunakan sejak turun temurun untuk tujuan kesihatan. Persoalannya adakah ia benar-benat berkesan sebagaimana yang dikatakan ? Antara penyakit yang dikatakan boleh dibantu dengan pengambilan garlic ialah penyakit cardiovascular system dan kanser.

Antara bahan aktif garlic ialah :
  • alliin – dalam garlic yang segar
  • allicin
  • diallyl disulphide (ia mengeluarkan bau seperti sulfur menyebabkan ada orang yang tidak suka mengambil garlic)
  • ajoene
Garlic juga mengandungi pelbagai bahan yang lain. Dianggarkan lebih 200 bahan terdapat dalam garlic termasuklah selenium (sejenis anti-oksident), kalsium, vitamin B, C dan sebagainya.

CVD (Cardiovascular disease)

Garlic telah didapati membantu dalam perkara-perkara ini :
  • mengurangkan kolesterol tidak baik (LDL) dan triglycerides (lemak di dalam darah). Garlic juga mungkin meningkatkan kolesterol baik (HDL). Bagaimanapun ada kajian mendapati kandungan kolesterol menjadi bertambah tinggi selepas pengambilan garlic. Ini adalah disebabkan kolesterol yang telah melekat di saluran darah (atherosclerosis) dikikis oleh garlic dan kolesterol ini masuk ke dalam saluran darah. Ini membuktikan keberkesanan garlic dalam mengurangkan atherosclerosis – sila lihat di bawah.
  • mengurangkan kemungkinan darah menjadi beku (blood clot). Pembekuan darah adalah tinggi disebabkan cara hidup moden seperti kerana pencemaran udara, merokok, tekanan perasaan kerana kerja dsb, pemakanan yang banyak lemak dsb.
  • membantu mencairkan blood clot yang sedia ada. Ini mengurangkan risiko mendapat angin ahmar (stroke).
  • mengurangkan berlakunya proses atherosclerosis.
  • mengurangkan tekanan darah. Ia berlaku kerana beberapa sebab :
    • garlic membuang bakteria yang tidak baik dari usus. Bakteria ini boleh menyebabkan tekanan darah naik.
    • garlic mempunyai kesan diuretik iaitu pembuangan air dari badan. Ini menurunkan tekanan darah.
    • garlic menyebabkan prostaglandins (sila lihat rencana mengenai evening primrose oil) meregangkan (relax) saluran darah dan ini juga mengurangkan tekanan darah.
Antara produk lain yang baik untuk pesakit CVD ialah Lecithin, Vitamin E dan Minyak Ikan (mengandungi EPA dan DHA). 

Kanser

Garlic mungkin sangat baik untuk membantu mengawal kanser. Kajian di kalangan rakyat China dan Italy menunjukkan risiko mendapat kanser perut adalah lebih rendah dengan pengambilan garlic. Garlic juga mungkin baik untuk jenis-jenis kanser yang lain.
Garlic melindungi dari kanser dengan cara termasuk menyekat pengeluaran nitrosamine, menguatkan sistem imuniti pengambil garlic dan sebagainya.
Antara produk lain yang mungkin sesuai untuk pesakit kanser yang banyak diperkatakan sekarang ialah Shark Cartilage.

Kelebihan-kelebihan lain
  • Garlic sering diambil bersama-sama Horseradish untuk merawat masalah resdung, selsema dan sinus.
  • Garlic memperbaiki penghadaman anda. Ia berupaya membunuh bakteria yang tidak baik di dalam perut dan usus. 
  • Garlic membantu bagi mereka yang bermasalah membuang air (sembelit).
  • Sulfur di dalam garlic mempunyai ciri-ciri antibiotik dan antifungus dan ini baik untuk masalah kulit seperti psoriasis dan jerawat.
  • Garlic telah digunakan dengan jayanya dalam masalah rheumatoid arthiris (sakit sendi).
  • Garlic baik untuk pesakit kencing manis kerana ia boleh mengurangkan kadar gula.
Salah satu bahan aktif garlic, ajoene, didapati berupaya menghalang pencernaan lemak dengan membantutkan tugas enzim lipase, iaitu enzim yang bertugas memecahkan lemak sebelum ia diserap. Oleh itu lemak tidak diserap. Bagaimanapun kajian tersebut dijalankan secara in vitro (in vitro bermakna di luar badan manusia). Pembantutan tugas lipase adalah cara bekerja sejenis ubat kurus yang terbaru di pasaran (Xenical). 
Penyakit Yang Dapat Diubati :

Hipertensi, Asma, Batuk, Masuk angin, Sakit kepala, Sakit kuning; Sesak nafas, Busung air, Ambeien, Sembelit, Luka memar, Abses; Luka benda tajam, digigit serangga, Cacingan, Sulit tidur (Insomnia);

Cara-cara Penggunaan :

1.Hipertensi
Ambil > 2-3 ulas bawang putih dikupas, cuci, kunyah, lalu ditelan sambil minum air hangat. Lakukan 3 kali sehari. B > Bawang putih dibakar sampai matang, makan. Dua hari pertama makan 6 ulas selanjutnya selama seminggu makan 2 ulas.

2.Sakit kepala
Umbi bawang putih dilumatkan, lalu borehkan pada dahi.

3.Flu
Bawang putih, bawang merah, jahe dengan takaran yang sama dikupas, cuci, seduh. Tutup selama 15 menit, sisihkan jahenya, makan bawang merah, bawang putih, minum airnya.

4.Disentri
2 ulas bawang putih dikupas, cuci, rebus dengan segelas air. Minum sebelum makan. Lakukan 3 kali sehari, selama 2-3 hari.

5.Batuk rejan dan bronkhitis
30 gram bawang putih, kupas, cuci, lumatkan, campur dengan gula batu dan segelas air matang, diamkan selama 5-6 jam. Minum 1 sendok makan penuh setiap hari selama beberapa hari.

6.Borok
2-3 ulas bawang putih dikupas, cuci, lumatkan, campur dengan 1 sendok minyak kelapa sampai rata. Oleskan pada bagian yang bengkak.

7.Luka kena benda tajam berkarat
Bawang putih dikupas, cuci, bakar, celupkan ke dalam minyak kelapa, lumatkan. Oleskan pada bagian yang luka.

8.Cacingan
3 ulas bawang putih dikupas, cuci, kunyah sampai halus, telan dan minum air hangat. Lakukan 1-2 kali sehari.

9.Nyeri haid
2 ulas bawang putih dikupas, kunyah halus, telan. Minum 2 sendok makan air hangat. Lakukan 2 kali sehari.

10.Migrain
2 ulas bawang putih dikupas, cuci, kunyah perlahan sampai lumat lalu telan dan minum air hangat. Lakukan 2 kali sehari.

11.Perut kembung
2 ulas bawang putih dikupas, cuci, kunyah perlahan sampai halus, telan lalu minum air hangat. Lakukan 3 kali sehari.

12.Bisul yang baru tumbuh
1 ulas bawang putih, kupas, cuci, belah. Oleskan pada bisul yang baru timbul. Lakukan berkali-kali.

13.Sakit maag
Bawang putih laki-laki (yang tumbuh sendiri, tunggal, tidak bergerombol) , dikupas, cuci, kunyah. Lakukan 3 kali sehari.

14.Asma, batuk, masuk angin
3 ulas bawang putih dikupas, cuci, lumatkan. Beri 1 sendok makan madu dan gula batu yang sudah dicairkan. Campurkan semua bahan, aduk rata, saring. Minum setiap pagi sampai sembuh.

15.Mengeluarkan serpihan kaca, kayu/duri
Bawang putih dikupas, cuci, lumatkan.. Tempelkan pada bagian yang dimaksud.

16.Ambeien
Bawang putih dikupas, cuci, lumatkan, peras, oleskan airnya di sekitar anus setiap hari.

17.Cantengan
Cuci 2 ulas bawang putih yang sudah dikupas dan 2 kemiri. Lumatkan dan beri garam dapur. Tempelkan pada kuku yang bengkak, balut. Ganti sehari 2 kali, pagi dan sore.

18.Digigit serangga beracun
6 ulas bawang putih dikupas, cuci, lumatkan, oleskan pada bagian yang disengat, balut.

Sebaiknya bawang putih tidak dimakan mentah, karena mengganggu lambung, lebih baik direbus, digoreng, atau dipanggang lebih dulu.

 Perkara-perkara lain
  • Garlic yang tidak berbau (odourless garlic) tidak mengandungi bahan aktif sulfur. Ini mungkin mengurangkan keberkesanan garlic tersebut.
  • Pengambilan garlic untuk jangkamasa yang lama dan dalam dos yang tinggi perlu untuk mendapatkan kesan yang baik.
  • Kesan sampingan garlic termasuklah ketidakhadaman yang berlaku pada individu tertentu dan bau mulut menjadi ‘busuk’ – terutamanya kepada mereka yang tidak suka garlic.
 Sumber: Wiki

16 ulasan:

  1. betul ker...

    BalasPadam
  2. kalu bawang putih pun boleh mengurangkan tekanan darah tinggi saya amat gembira. . . . saya akan cuba mengamalkannya. . .tq

    BalasPadam
  3. alhamdulillah encik tanpa nama...saya telah mengamalkan...alhamdulillah dgn izin Allah, skrg saya tak perlu makan ubat utk darah tinggi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. benar kah? bawang putih tidak rasa pedas kah?

      Padam
  4. saya dah amalkan,alhamdulillah dgn izin Allah,saya tk perlu makan ubat darah tinggi lagi...

    BalasPadam
  5. saya suka makan bawang putih gak...tp saya just telan je.
    bukannye telan sebiji terus. hehehe. saya hiris kecil2 n telan dengan air. tiap2 saya wat mcm nie.

    BalasPadam
  6. saya pun....hampir sebulan menderita sakit betuk dgn kahak yg banyak...selsema..x lelap tidur asyik batuk jer...pergi klinik entah berapa kali...duit habis...batuk x juga sembuh.Sebab marah sgt ..saya cuba bawang putih..bakar sampai hangus..cuci dan makan. mula2 rasa agak pahit sikit..sekarang rasa sedap mcm makan kacang..dan ketagih pulak...hehheee...akhirnya batuk saya sembuh cuma 2 hari saya try petua ni..x sangka mujarab sungguh!!

    BalasPadam
  7. salam

    betulke boleh merawat darah tinggi?? sekarang saya kena makan ubat; pasal stress keluarga. mohon bantuan.

    terimakasih

    BalasPadam
  8. saya memang amalkan makan bawang putih bila masa berpantang, rebus, bakar, diwapkan dlm nasi.. semua, setiap kali makan berulamkan bawang putih.. alhamdulilah kesihatan pulih dan sembuh cepat. angin badanpun senang keluar..

    BalasPadam
  9. Saya menghadapi tekanan darah tinggi 170/120...dalam seminggu makan bawang putih mentah2..sehari 6 ulas..dalam seminggu tekanan darah saya turun kepada 140/100..sekrang dah hampir sebulan saya amalkan..terbaru tekanan darah saya 130/90..alhamdulillah..kesan bawang putih sangat mujarab...

    BalasPadam
  10. saya baru nak cuba.. harap2 tekanan darah saya kembali normal , insyaallah.. walaupun saya masih teruskan makan ubat hospital

    BalasPadam
  11. Sy br jap try mkn garlic bakar utk batuk sy ni.... nak tgk ok ke x

    BalasPadam
  12. Alhamndulilah rasa sesak dan berat di dada sudah longgar dan detak jantung sudah normal ..karna dengan Izin Alloh saya telah mengosumsi bawang putih tiap pagi siang dan malam hari sehabis makan..alhamndullilah semoga Alloh memberkahi selalu.amiin..

    BalasPadam
  13. kalu kena gaot leh cube x bwg putih ni?

    BalasPadam
  14. saya dah amal lama dah mkn garlic oil , saya awet muda.

    BalasPadam
  15. bagus infonya terima kasih telah berbagi...

    BalasPadam

komen jangan tak komen k!!!