Khamis, 25 Ogos 2016

30 Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun

30 Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun - Hi semua pegunjung Khasiat & Manfaat Petua Warisan, Pada Artikel yang anda baca kali ini30 Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya.Mudah-mudahan isi postingan yang kami tulis ini dapat anda fahami.Baiklah,selamat membaca.

Tajuk : 30 Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun
Link : 30 Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun

Baca juga


30 Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun

Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun – Olive Oil atau biasa disebut dengan minyak zaitun merupakan minyak yang terkandung di dalam buah zaitun. Minyak ini merupakan kategori minyak sehat banyak mengandung lemak tak jenuh. Selain minyaknya yang bisa dikonsumsi, buah zaitun juga dapat dikonsumsi langsung tanpa harus diolah terlebih dahulu. Banyak sekali Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun, mulai dari bahan kosmetik, perawatan rambut, hingga menjadi obat untuk berbagai macam penyakit.

Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun ini memang sudah cukup terkenal sejak dahulu kala. Biasanya orang dulu meKhasiatkannya untuk bahan kecantikan. Bahkan sejak 400 tahun sebelum masehi zaitun telah banyak digunakan untuk pengobatan tradisional. Vitamin yang terkandung dalam minyak buah zaitun yakni Vitamin E. Seperti diketahui, vitamin E mempunyai fungsi untuk mencegah terjadinya resiko kanser, mengurangi penyakit jantung, dan bisa menguatkan daya tahan tubuh.

http://petua-warisan-kita.blogspot.my/2016/08/khasiat-dan-kebaikan-minyak-zaitun.html


Selain vitamin E, kandungan lain yang terdapat di dalam minyak zaitun adalah asam lemak essensial. Lemak ini terdiri dari omega 3 dan omega 6. Ini bukan lemak jahat melainkan lemak yang baik untuk kesehatan manusia yang berfungsi untuk kesehatan jantung, obesitas bahkan hingga penyakit diabetes.

Untuk daya tahannya sendiri, minyak buah zaitun biasanya dapat bertahan selama 3 bulan setelah dari proses produksi. Namun ada juga yang bisa bertahan sampai 2 tahun lamanya. Tetapi sebaiknya dalam mengkonsumsi minyak ini tidak sampai setahun karena berdasarkan penelitian oleh para ahli bahwa kadar antioksidan di dalam minyak zaitun akan turun drastis selama setahun. Hal tersebut tentu juga akan mengurangi Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun sendiri.

Bila ingin mendapatkan Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun secara maksimal, disarankan untuk membeli zaitun yang daya tahannya tidak lebih dari setahun, mungkin bisa setengah tahun atau cukup hanya beberapa bulan saja. Serta dalam penyimpanannya pun tidak boleh sembarangan. Sebaiknya simpan kemasan yang minim cahaya dengan suhu yang tidak terlalu panas. Anda juga bisa menaruhnya di dalam lemari es. Jangan takut bila minyak zaitun diletakkan di lemari es hal itu tidak akan mempengaruhi kualitas minyak zaitunnya atau mengurangi kadar dari Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun. Dan bila ingin membelinya pastikan tertera tulisan BPOM RI. Pastikan juga masa expired pada kemasan sehingga anda bisa mengira-ngira batas penggunaannya.

5 Jenis Minyak Zaitun

Minyak zaitun terbagi dalam 3 kelompok yang dibedakan berdasarkan proses ekstraksi dan kadar keasamannya. Untuk jenis yang pertama yaitu extra virgin. Minyak zaitun extra virgin ini merupakan jenis yang paling baik karena hanya melewati satu proses perasan saja. Jadi jenis extra virgin ini merupakan hasil perasan pertama dari buah zaitun. Tingkat kadar keasaman yang dimiliki extra virgin pun hanya 1 persen. Lalu untuk jenis kedua ada yang namanya minyak zaitun virgin. Zaitun virgin ini juga hanya melewati satu perasan saja dan memiliki kadar keasaman sedikit lebih tinggi dari zaitun extra virgin yaitu sekitar 3 persen. Untuk jenis ketiga adalah jenis minyak zaitun fino. Zaitun fino ini merupakan perpaduan antara extra virgin dan virgin. Untuk jenis keempat dinamakan minyak zaitun pure. Minyak ini merupakan campuran antara zaitun ekstra virgin dan virgin dimana sudah diolah. Untuk jenis terakhir adalah light. Jenis light ini sudah melewati proses saring yang hasil akhirnya akan mempengaruhi warna dari minyak zaitunnya. Zaitun light bisa digunakan untuk memasak seperti menumis atau memanggang. Namun minyak zaitun yang bisa dipakai adalah minyak yang bukan extra virgin.

Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun Bagi Kesehatan Tubuh

Kadar lemak yang terkandung di dalam minyak zaitun terbilang cukup tinggi. Namun minyak zaitun sendiri tetap tergolong minyak yang sehat karena hanya terdapat 14 persen lemak jenuh yang terkandung didalamnya. Sisanya adalah lemak tidak jenuh yang menyehatkan bagi kesehatan manusia.
Sekalipun lemak yang terkandung dalam zaitun menyehatkan, Anda tetap harus membatasi dan mengontrol asupan lemak untuk tubuh anda. Pasalnya, kadar kalori per 100 gram-nya adalah 8,85 kilokalori. Gunakanlah zaitun secara baik dan benar agar anda bisa merasakan berjuta Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun. Berikut ini merupakan Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun yang sangat membantu untuk kesehatan tubuh anda.

1). Memelihara Kesehatan Jantung

Berdasarkan pembahasan sebelumnya bahwa lemak tidak jenuh merupakan salah satu kandungan dari minyak zaitun itu sendiri. Khasiat dari kandungan lemak tidak jenuh yang ada di dalam minyak zaitun salah satunya adalah baik untuk kesehatan jantung. Terutama dapat mengendalikan kolestrol jahat yang tentunya sangat berbahaya bagi tubuh dan dapat mempertahankan kolestrol baik. Sehingga Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun salah satunya adalah dapat memelihara kesehatan jantung.

2). Mengurangi Angka Kematian

Menurut hasil studi yang telah dipublikasi pada majalah Lanst yang sudah cukup lama pada tanggal 20 Desember 1999 M, bahwa Albania yang terletak di Eropa dan terkenal dengan negara masyoritas berpenduduk muslim. Mereka memiliki salah satu keistimewaan yaitu sangat sedikit angka kematian. Angka kematian di Albania di kalangan pria adalah 41 orang dari setiap 100.000 orang, angka yang cukup fantastis. Usut punya usut ternyata hal itu dipengaruhi oleh penggunaan minyak zaitun dalam makanan oleh penduduk warga Albania.

3). Mengurangi Pemakaian Obat Penurun Hipertensi

Menurut hasil studi dari Dr. Aldovaroro di Universitas Napoli Italia, ia telah melakukan uji coba pada sekitar 32 pasien yang menderita penyakit hipertensi lalu mengkonsumsi minyak zaitun hasilnya tekanan darah penderita turun dalam kadar 7 poin.

4). Mencegah Terjadinya Gejala Kanser

Selain kandungan lemak tidak jenuh, di dalam minyak zaitun juga terdapat kandungan antioksidan yang cukup tinggi. Dengan adanya kandungan antioksidan dapat mengurangi bahkan mencegah penyakit kanser. Di dalam antioksidan juga terdapat senyawa hidroksitirosol yang berfungsi untuk menormalkan kadar gula yang di tubuh. Tidak heran jika Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun tentu bisa mencegah penyakit mematikan ini.

5). Menurunkan Kolestrol Yang Tinggi

Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun lainnya yang sudah sangat terkenal dikalangan masyarakat luas adalah mengurangi kadar kolesterol yang tinggi. Dipastikan kadar kolesterol Anda akan menurun jika mengonsumsi minyak zaitun secara rutin. Di dalam zaitun sendiri juga  terkandung campuran antioksidan yang dapat menurunkan kadar kolesterol buruk (LDL), namun tidak menghilangkan dan tetap mempertahankan kadar kolesterol baik (HDL) yang ada di dalam tubuh.

6). Minyak Zaitun Sama Seperti ASI

Para peneliti mengemukakan bahwa kebanyakan lemak ada di dalam ASI tergolong jenis lemak yang berantai tunggal. Lemak ini termasuk jenis lemak yang paling baik dan memang yang seharusnya dikonsumsi oleh manusia, dan itulah salah satu lemak yang terkandung di dalam minyak zaitun.

7). Menyihatkan Usus

Didalam minyak zaitun ternyata juga terdapat senyawa Oleuropein Aglycone. Senyawa ini sangat mempunyai peran penting untuk kesehatan usus karena senyawa ini berfungsi untuk menjaga suplaian darah ke usus. Senyawa ini juga dapat membantu mengurangi kerusakan usus akibat dari penyakit anemia atau biasa dikenal dengan penyakit kekurangan darah.

8). Mengcegah Radikal Bebas

Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun yang lain adalah dengan adanya kandungan aktioksidan-polifenol. Zat ini dapat mengupayakan tubuh dalam proses detoksifitkasi molekul yang terjadi tidak seimbang sehingga dapat dengan ampuh menangkal serangan radikal bebas.

9). Mengurangkan Radangan Sendi

Disinyalir dari Majalah AMJ CLIN NUTR yang terbit pada bulan November 1999 M, bahwa ada sebuah penelitian yang dilakukan oleh 145 pasien penderita sakit persendian yang berada di negara Yunani Utara, tampak orang-orang yang menderita penyakit peradangan sendi yang mengkonsumsi minyak zaitun bisa memberikan efek yang manjur dalam mengurangi sakit radang sendi ini.

10). Mengurangkan Resiko Kanser Rahim

Wanita penderita kanser rahim yang mengkonsumsi minyak zaitun ternyata bisa menurunkan efek dari resiko kansernya tersebut, bahkan bisa mencegah terkenanya kanser rahim. Kemungkinan persentase terjadinya sangat sedikit dan penurunan terjadinya kanser rahim bisa mencapai 26 persen.
11). Mengurangi Resiko Penyumbatan dan Penebalan Pembuluh Darah
ternyata nutrisi yang terkandungan di dalam minyak zaitun bisa mengurangi sedikitnya pengaruh negatif lemak dari dalam makanan yang bisa berpengaruh terhadap terjadinya pembekuan darah, dan terlebih lagi dapat mengurangi terjadinya penebalan pembuluh nadi jantung.

12). Mengurangkan Terjadinya Penyakit Maag

Ternyata gizi yang ada di dalam minyak zaitun mampu memberikan efek positif untuk melindungi tubuh dari timbulnya kanser lambung dan mengurangi timbulnya penyakit maag.

13). Menghilangkan Penyakit Artritis

Minyak zaitun juga mengandung Prostaglandin yang mempunyai Khasiat untuk mengatasi nyeri sendi dan pengeroposan tulang. Caranya pun cukup mudah hanya dengan dikonsumsi dalam campuran makanan atau dengan mengoleskan sedikit minyak pada otot atau sendi yang nyeri.

14). Mematikan Kutu Kepala

Penggunaan minyak zaitun untuk dijadikan minyak rambut yang terkena kutu, terbukti hanya dalam beberapa jam saja bisa membunuh kutu yang ada di kepala.

15). Menghilangkan Nyeri

Kandungan oleokantal yang terdapat di dalam minyak zaitun ternyata juga dapat mencegah radang, hampir sama dengan penghilang rasa sakit yakni ibuprofen atau sejenis obat penghilang radang lainnya. Selain menghilangkan nyeri Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun lainnya adalah bisa digunakan untuk obat lecet, luka bakar, luka sobek atau peradangan lainnya yang bisa menyebabkan nyeri.

Tidak cukup sampai disitu saja, masih banyak lagi Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun yang bisa digunakan untuk kesehatan tubuh antara lain;

1.       Menurunkan kadar dalam tubuh
2.       Mencegah terjadinya kanser kulit
3.       Mencegah terjadinya kanser colon
4.       Mencegah atau mengurangi diabetes
5.       Menghilangkan migrain
6.       Menghilangkan penyakit kurap
7.       Mencegah terjadinya infeksi jamur
8.       Mencegah kanser payudara
9.       Meredakan konstipasi
10.   Menghilangkan penyakit eksim

Selain untuk kesehatan tubuh Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun lainnya adalah untuk kecantikan. Terbukti Salah seorang petinggi wanita di Mesir yang terkenal dan memiliki daya tarik tersendiri karena parasnya yang cantik dan kulitnya yang sangat mulus adalah Ratu Cleopatra. Dia merupakan ratu Mesir yang pada zamannya sudah mementingkan dalam hal perawatan dirinya sendiri. Berikut sedikit Khasiat yang bisa diambil dari minyak zaitun dalam hal kecantikan.

1.       Menunda Penuaan Dini
2.       Melembabkan Kulit Wajah
3.       Menghilangkan strech mark
4.       Memanjangkan rambut
5.       Melembabkan bibir

Masih banyak lagi Khasiat yang terkandung dalam minyak zaitun. Tergantung diri kita sendiri mau mulai menggunakannya kapan. Bila anda sudah sejak lama memakai minyak buah zaitun ini tentu akan lebih mengetahui khasiat yang di dalamnya. Jadi bagi anda yang belum menggunakan minyak ini, mulailah dari sekarang mencoba menggunakannya dan rasakan beribu Khasiat dan kebaikan Minyak Zaitun.

jeruk nipis,jus,jus delima,kayu manis,kelapa dara,kopi,kulit manggis,kunyit,kurma,lemon,madu,mahkota dewa,manjakani,merah,minyak kelapa dara,minyak zaitun,pepaya,pisang,propolis,rumpai laut,sarang semut,semut jepang,serai,sirih merah,sirsak,susu,susu kambing,teh,teh hijau,telur,tomat,tomato,vitamin c,jahe,air kelapa,air mani,batu akik,batu bacan,batu kecubung,bawang putih,belalai gaja,betik,binahong,buah delima,cuka epal,daun binahong,daun sirih,daun sirsak,delima,durian belanda,habbatussauda,halia

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
    πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    6) Sepanjang sy kenal ramai pesakit, antara dikalangan kawan-kawan sy juga, pesakit gout pun boleh sembuh dgn cepat , abang sy sendiri minum untuk gout, kalau dlu die bergantung kepada ubat klinik ,sekarang dh sembuh dn gout susah nak dtg dah walau kadang kala ada makan seafood.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit (GERD) yang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    Call order wasap@call- En Mohd z
    Zuhairi 017-4687570



    BalasPadam

  2. Radang Paru-paru Copd.

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..πŸ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okayπŸ‘‡πŸ»
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    πŸ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🀲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    BalasPadam

Kongsikan kegunaan ataupun khasiat lain yang anda ketahui.